Ni amics ni enemics, sinó tot el contrari.
Durant la darrera cimera de l'OTAN celebrada a  Lisboa  els dies 19 i 20 de novembre de 2010 es va escenificar la  voluntat d'avançar cap a una associació estratègica entre l'Aliança  Atlàntica i la Federació Russa, una nova fita, tanmateix plena  d'incerteses, d'una relació complexa i sovint conflictiva des que, amb  la desaparició de la Unió Soviètica l'any 1991, es va posar punt final a  la Guerra Freda. A continuació exposarem sintèticament quina ha estat  l'evolució de les relacions entre l'organització de seguretat  euroatlàntica i una Rússia que malda per definir la seva identitat  postsoviètica i el seu paper en el món.
La fi de  la Guerra Freda va afegir un gran interrogant al sentit d'una  organització com l'OTAN, creada per a la defensa col•lectiva d'Occident  enfront de la Unió Soviètica. La desaparició de l'Aliança o la seva  transformació per acollir la Federació Russa es presentaven com les dues  opcions més plausibles. A principis dels anys noranta l'orientació  prooccidental dels màxims dirigents de la Rússia sorgida de les runes  institucionals de l'URSS permetia pensar en aquests termes, però a  mitjans de la dècada Moscou va recuperar la seva històrica vocació de  gran potència eurasiàtica en situació de paritat amb les altres grans  potències mundials. Aquesta orientació, que combina la visió geopolítica  de les relacions internacionals amb la "Realpolitik", i que amb  diferents matisos és la majoritària entre les elits de Moscou, es va  començar a explicitar amb més claredat quan l'OTAN, a partir de desembre  de 1994, va anunciar la seva voluntat d'admetre com a nous membres  països que havien format part del bloc comunista. Aquesta possibilitat  era percebuda a Rússia com una amenaça, perquè suposava l'expansió de  l'aliança militar occidental en un espai pròxim a les seves fronteres,  que fins poc abans havia estat sota la seva hegemonia. A més, l'expansió  implicava l'incompliment d'una promesa suposadament formulada pels  governs nord-americà i alemany l'any 1990, per obtenir el vistiplau de  Gorbatxov al manteniment de l'Alemanya reunificada dins de l'OTAN.
La  política de portes obertes de l'OTAN, de conformitat amb l'article 10  de la seva Carta Fundacional, i la consegüent ampliació cap a l'Est, ha  estat el principal factor de fricció entre l'Aliança i Moscou. Tanmateix  la Rússia empobrida i caòtica de la darrera dècada del segle XX es va  veure impotent per impedir l'expansió, més enllà d'expressar el seu  total desacord. En un escenari de feblesa russa no va ser difícil per a  l'OTAN accelerar els tràmits per integrar els països de l'Europa  centreoriental que anhelaven formar part d'Occident. L'ampliació de  l'OTAN permetia consolidar les noves democràcies i oferir-los garanties  de seguretat i defensa, alhora que es feia més gran l'espai de seguretat  col•lectiva euroatlàntica. En compensació es va oferir a Rússia la  participació a l'Associació per la Pau, i posteriorment, l'any 1997, la  signatura de l'Acta Fundacional de Relacions Mútues, Cooperació i  Seguretat entre l'OTAN i la Federació Russa, que va establir el Consell  Conjunt Permanent, amb la finalitat d'atorgar veu a Moscou en la fase  final del procés de presa de decisions de l'Aliança,  sense  contemplar-ne la integració. 
Els bombardejos de l'OTAN a  Iugoslàvia l'any 1999 van provocar una gran indignació a  Rússia, però  després d'un primera ruptura de relacions, l'aleshores Primer Ministre  Vladímir Putin va imposar un nou acostament, que es va reforçar a partir  dels atemptats de l'11 de setembre de 2001. La prioritat de Putin era  col•laborar en la lluita contra un enemic comú com el terrorisme  islamista, al mateix temps que obtenia mans lliures per resoldre "manu  militari" el conflicte amb Txetxènia, i iniciava el procés de  recentralització de la vertical del poder a la Federació Russa. Aquest  període de nou acostament es va traduir a l'àmbit institucional en la  creació del Consell OTAN-Rússia, que havia de permetre la participació  russa en totes les fases del procés de presa de decisions de l'Aliança.  L'oposició de Rússia a la invasió de l'Iraq va distanciar Moscou de  Washington, si bé el govern rus va fer front comú contra la guerra amb  altres membres de l'Aliança, com ara França i Alemanya, mentre els nous  socis centreeuropeus de l'OTAN donaven suport als EUA i seguien  impulsant noves ampliacions de l'Aliança cap a l'Est.
A partir  de 2004, amb l'ingrés de nous països a l'OTAN, incloses les antigues  repúbliques bàltiques de l'URSS, i les revolucions de colors a Ucraïna,  Geòrgia i Kirguizistan, es va aprofundir novament la divisió entre  Rússia i Occident. La  prosperitat proporcionada per l'alça dels preus  dels hidrocarburs i avantatges estratègics com ara el pas pel seu  territori dels principals gasoductes que transporten energia cap a  Europa, van facilitar l'adopció d'una actitud més assertiva per part  dels dirigents russos, que van establir com a prioritats la recuperació  de la seva hegemonia a l'espai postsoviètic i l'impuls d'un model  multipolar de relacions internacionals. La Rússia ressorgent gràcies al  valor de l'energia, mantenia els marcs institucionals de relació amb  l'OTAN, però  alhora teixia aliances alternatives amb la Xina i altres  potències emergents, i adoptava posicions ambigües respecte a l'Iran.  Tanmateix, elements com ara la no ratificació del Tractat de Forces  Convencionals, el projecte nord-americà d'instal•lació d'un escut  antimíssils a l'Europa Central, i molt especialment, les perspectives  d'integració d'Ucraïna i Geòrgia a l'OTAN, alimentaven una percepció de  greuge per part d'una Rússia que exigia més protagonisme i que es  respectessin els seus interessos en la que considerava com la seva àrea  d'influència.
Fins a cert punt la Cimera de Bucarest de l'OTAN,  celebrada el mes d'abril de  2008, on es va declarar que Ucraïna i  Geòrgia serien membres de l'Aliança en un futur indeterminat, va ser un  dels detonants de la guerra del mes d'agost a Geòrgia. Després d'una  escalada de les tensions a Abkhàzia i Ossètia del Sud, a la qual Moscou  no va ser aliena, es va precipitar el conflicte armat que va oferir  l'excusa perquè les forces armades russes envaïssin Geòrgia. L'acció de  Rússia va demostrar la seva determinació a fer ús de la força per  defensar els seus interessos en l'espai postsoviètic, alhora que  llançava un advertiment als altres veïns crítics amb les seves  pretensions hegemòniques, i un senyal perquè l'OTAN fos conscient dels  riscos que comportaria un eventual ingrés de Geòrgia. El conflicte va  donar pas a un període de congelació de les relacions entre l'OTAN i  Rússia. Tot i així, malgrat les diferències i el nou rumb adoptat per la  Rússia ressorgent, durant la primera dècada del segle XXI la cooperació  en matèria antiterrorista i les facilitats per al pas per territori rus  dels transports destinats a la missió ISAF a l'Afganistan s'han  mantingut constants.
L'elecció del president Obama ha obert la  porta a una nova aproximació entre Moscou i Occident, atesa la voluntat  del president nord-americà d'establir un nou començament en les  relacions amb Rússia, materialitzada amb la retirada del projecte  d'escut antimíssils a Polònia i a la República Txeca, així com amb les  negociacions i signatura del nou Tractat START per a la reducció de  l'arsenal nuclear. En un context de crisi que ha afectat severament  l'economia russa, Moscou s'ha marcat un nou rumb de col•laboració amb  Europa i els EUA, que considera la millor via per modernitzar la seva  base econòmica i tecnològica i impulsar el progrés del país. Tot i així,  el govern rus segueix desconfiant de l'Aliança Atlàntica, les propostes  del president Medvédev per a una nova arquitectura de seguretat europea  van en la línia de reduir el paper de l'OTAN i l'últim document  estratègic rus, aprovat el 2010, segueix assenyalant com a inacceptable  l'ampliació de l'Aliança cap a l'Est. Això no obstant, aquesta ampliació  ja no és definida com una amenaça per a la seguretat militar, tal com  havia estat qualificada en el concepte estratègic de 2000.
Un  cop restablertes les relacions entre l'OTAN i Moscou, després d'una  període de congelació posterior a la guerra de Geòrgia, el secretari  general de l'Aliança, Anders Fogh Rasmussen, ha prioritzat la cooperació  amb Rússia, emfasitzant els punts d'acord i deixant de banda els  elements conflictius, de manera que la identificació de nous espais de  convergència d'interessos, en àmbits com ara la lluita antiterrorista,  la proliferació d'Armes de Destrucció Massiva, la persecució del tràfic  de drogues i de la pirateria, entre d'altres, s'apunta com la via per  establir un marc de relacions basat en la confiança i la col•laboració.  L'acord formalitzat a la Cimera de Lisboa és fruit d'aquest procés i  probablement marca l'inici d'una nova època en les relacions entre la  Federació Russa i l'OTAN.

Comentaris