El carro davant dels bous.

Aquestes iniciatives populars perquè el Parlament convoqui un referèndum sobre la independència em deixen perplex. En primer lloc perquè n'hi ha més d'una, amb diferents promotors, la qual cosa ja és un mal senyal, però sobretot perquè no hi vaig cap estratègia seriosa per assolir la independència, sinó més aviat un foc d'encenalls que no ens portarà enlloc. Tinc un gran respecte i admiració per en López Tena, i potser ell em podria convèncer del meu error de percepció, però ara mateix no veig per enlloc la conveniència d'endegar un procés que exigeix un gran desplegament d'energies sense cap garantia d'èxit. D'entrada hi ha un inconvenient clau, i és que les enquestes de què disposem indiquen que avui el referèndum el perdríem, però a banda d'aquest element, que pot modificar-se segons les circumstàncies, hi ha un factor fonamental, perquè un procés secessionista tingui possibilitats d'èxit cal el compromís absolut del govern del país. Els nous estats que han sorgit a Europa durant els darrers vint anys han accedit al seu  nou estatus liderats pels respectius governs "autònoms", no per un moviment de base al marge dels partits i del Parlament. Reconec el meu escepticisme envers els plantejaments "bottom-up", i més en un país tan complex com el nostre. Les consultes sobiranistes són instruments útils per fer avançar la causa independentista, però els índexs de participació també indiquen que encara hi ha molta feina per fer i que no es pot deixar tot en mans del "poble", perquè la majoria del poble se n'inhibeix. Però a més, suposant que el "poble" agafés les regnes del procés, quines garanties tenim que la voluntat popular es tradueixi en la constitució d'un nou estat ssi no comptem amb un autèntic compromís del govern català i de les estructures que haurien de fer efectiva la nova legalitat, començant per exemple, pels Mossos d'Esquadra?. Potser em diran que el referèndum ha de servir per obligar els polítics a pujar al carro de l'independentisme, però en realitat s'està posant el carro davant dels bous. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"I want to break free" (guia pràctica per fer un nou país)

Impressions de Turquia

El món no ens mira amb bons ulls