Elogi del viatge "low cost"
Pel que es veu els resultats de les companyies aèries de baix cost ja no són tan bons com abans, el valor de les accions de "Vueling" cau en picat i "Easyjet" començarà a cobrar la facturació de l'equipatge. L'increment de les tarifes aeroportuàries, el preu creixent del combustible, així com l'aferrissada guerra de preus repercuteixen sobre els comptes de resultats. Segurament moltes no ho podran aguantar i el sector, avui amb infinitat d'operadores, viurà una nova època de concentració empresarial i de pujada de preus dels bitllets. És un bon moment per aprofitar tant com es pugui les ofertes més accessibles, que potser no es tornaran a produir en un futur proper. Així ho vam fer fa un parell de setmanes i ens vam plantar a Lisboa, una ciutat que altrament no hagués tingut especial interès per visitar. Però les oportunitats "low cost" no s'acaben amb els avions, darrerament proliferen a Catalunya els hotels "Ibis" pertanyents a l'excel·lent companyia francesa ACCOR. Els preus que ofereixen a l'entorn de Barcelona no són dels més baixos que els conec però el cas és que permeten gaudir de totes les comoditats bàsiques d'un hotel (netedat, bany propi, bon estat del mobiliari, tv, canvi diari de tovalloles i llençols, etc) per preus força assequibles. Sense anar més lluny, una habitació doble a l'Ibis Porta d'Orleans, de París, ens va costar 55 € la nit durant la Setmana Santa de l'any 2006, i si es fan les reserves amb la suficient antelació encara es poden aconseguir millors preus. I per preus més baixos es pot optar per un ETAP, o fins i tot més barat, per un "Formule 1". Establiments sense cap luxe però amb tots els elements necessaris per descansar amb dignitat, tots de la cadena ACCOR. No és la meva intenció fer una publireportatge d'aquesta empresa però sí que els vull agrair que gràcies a ells i a les companyies de vols barats avui es pot voltar per Europa amb tota la comoditat necessària i preus assequibles per a persones i famílies de rendes mitjanes i mitjanes-baixes. Tot plegat també té efectes poc recomenables, com ara més facilitats per al turisme de borratxera, "Tura dixit", però em fa l'efecte que la presència d'aquestes invasions massives de bevedors britànics de cap de setmana té també molt a veure amb el model de ciutat que s'ofereix. Potser per dissuadir aquest turisme i atreure'n de més poder adquisitiu i interès cultural cal fer canvis estratègics en l'oferta turística de Barcelona i en la gestió general de la metròpoli, més que no pas culpar-ne les "low cost". L'abaratiment dels viatges transeuropeus és un dels darrers fenòmens "transformadors" del sistema capitalista,com ho van ser en el seu dia l'accés massiu als electrodomèstics i sobretot la motorització, aquest és el progrés palpable, que eixampla els horitzons de la ciutadania.
Comentaris