Condemnats a les tenebres exteriors?
Després de l’èxit esclatant de la
Via Catalana l’estat espanyol ha activat la campanya pel no a la independència,
i ho ha fet traient el “Cristo gros”, l’amenaça
de restar fora de la Unió Europea, entre d’altres motius perquè les enquestes
indiquen que la perspectiva d’una Catalunya lliure però fora del marc europeu
fa baixar el nombre de partidaris del sí per sota del 50% dels catalans.
Joaquín Almunia, el mateix
comissari europeu que l’any passat es va negar a vaticinar quina seria la situació
d’una hipotètica Catalunya independent respecte a la UE, ara ha afirmat amb
rotunditat que el territori català en seria expulsat “ipso facto”. Que això ho
digui un comissari espanyol, és a dir, part directament interessada en el
conflicte, li nega credibilitat, però les seves paraules van ser ratificades
per la portaveu de la Comissió Europea. A partir d’aquí s’ha reiniciat l’atac contra la proposta
independentista, tant des de l’espanyolisme més visceral com per part d’aquells
que juguen a la puta i a la Ramoneta amb el tema, i s’han tornat a dibuixar aquelles caricatures que presenten
una Catalunya aïllada del món, envoltada de controls duaners, amb un comerç
subjecte a aranzels i uns ciutadans que no poden bellugar-se del seu país sense
passaport i visat.
Afirmar que una Catalunya independent esdevindrà automàticament,
sense cap negociació prèvia, un estat membre de ple dret de la UE és “wishful thinking”, però proclamar la
conversió de l’estat català en una país pària és una falsedat manifesta, que en boca de
segons quins personatges i mitjans posa en evidència la seva pròpia deshonestedat
intel·lectual.
Més enllà dels debats jurídics sabem que els Tractats no preveuen com s’ha d’actuar davant el supòsit de secessió
de part d’un estat membre, no hi ha
precedents i el cas algerià, un estat del Magrib que en el moment de la seva independència no
tenia pretensions de formar part de les comunitats europees d’aquella època, no
té res a veure amb els casos català i escocès,
que són els que avui es troben damunt de la taula. Més enllà de les declaracions
d’Almunia i de la portaveu de la Comissió Europea, que només fan referència al
minut zero de la independència i no a les seves conseqüències posteriors, la posició
oficial de les institucions comunitàries i dels estats membres és no prendre
partit sobre el tema, i això sol ja és una victòria, perquè posa en evidència
la manca de predeterminació del resultat final. Contràriament a allò que
voldria l’estat espanyol, es deixa la porta oberta a l’admissió de Catalunya si
esdevé un estat sobirà. Un silenci oficial trencat justament per les agosarades
declaracions dels primers ministres letó i lituà, que fins i tot amb
rectificacions posteriors, han reconegut Catalunya com a subjecte polític amb
dret a l’autodeterminació. I encara més sorprenent, l’estat jacobí per excel·lència,
el que més dificultats pot tenir per entendre el cas català i el que més pot
témer (injustificadament, tanmateix), que una Catalunya independent podria
tenir efectes desestabilitzadors dins de les seves fronteres, no ha expressat,
de moment, cap posició que es pugui considerar ofensiva envers el nostre
procés. És més, justament ha estat un comissari francès, Michel Barnier, un
home de l’establishment del país veí, antic ministre i dirigent del centredreta,
qui ha matisat en primer lloc les declaracions d’Almunia i de la portaveu de la
Comissió, de la mateixa manera que el ministre català de la República Francesa,
en Manuel Valls, ha fet unes declaracions exquisidament diplomàtiques sobre la
qüestió. No he sentit encara cap màxim dirigent europeu, a part dels espanyols,
que negui categòricament el dret dels catalans a decidir el seu estatus
polític.
És evident que, tant si el nou
estat català es mantingués dins de la UE com si en fos expulsat, suposant en
aquest cas que aspirés a ser-hi readmès, hauria de negociar la seva presència a
les institucions europees, com també ho hauria de fer l’estat espanyol, atesa la
seva pèrdua de pes demogràfic i econòmic. Un escenari plausible és el d’una
readmissió ràpida de Catalunya, després d’un breu període de negociacions, atès
que el país ja compleix amb els requisits per formar part del club. Un altre escenari versemblant és
el d’un període més llarg d’exclusió, a causa, per exemple, d’un hipotètic boicot polític espanyol i
potser d’algun altre estat incòmode amb la secessió catalana. És un escenari possible,
però en cap cas apocalíptic. En aquest cas cal recordar que hi ha uns
quants països europeus que viuen la mar de bé fora de l’estructura comunitària.
Cal recordar igualment que una vegada fets els números resulta que Catalunya és
contribuent net a la UE i per tant l’amenaça, proferida per Manuel Chaves, segons
la qual la nostra exclusió ens faria perdre ajudes i subsidis, és a dir, el
malson dels polítics de l’Europa meridional i la mesura del seu europeisme, no suposa un perill real. És més, un estat
català boicotejat diplomàticament per Espanya és un estat que no assumeix ni un
ral del deute públic espanyol i que no transfereix ni cinc al país veí, és a
dir, és un país amb poques càrregues econòmiques heretades i amb una
potentíssima hisenda pública que pot compensar sobradament la pèrdua de les
transferències de la UE. Pel que fa a l'euro, només cal dir que Montenegro el té com a moneda i encara li resta un bon tros per poder ser admès a la Unió.
El que és vital per a Catalunya
és el lliure comerç amb la resta d’Europa, i aquest és un obstacle que es pot salvar
sense l’acord de l’estat espanyol, l’establiment
de tractats de lliure comerç no requereix unanimitat dels membres de la Unió. Cal
tenir en compte la important presència a Catalunya d’indústries alemanyes de difícil
deslocalització, un bon motiu perquè el govern de Berlín faciliti l’entrada als
mercats europeus dels productes fets a Catalunya. Nogensmenys, per raons
geogràfiques, la lliure circulació a través del territori català és vital per a
bona part de les exportacions espanyoles
cap a la resta del continent, per tant el mateix estat espanyol seria el primer
interessat en aplanar el terreny perquè Catalunya formés part de la zona de
lliure comerç europea.
Finalment, des de la perspectiva
de la situació individual de cada català respecte a la UE, el cas és que, en
una primera fase, malgrat la independència, els ciutadans d’aquest país seguiríem
tenint DNI i passaport espanyol, llevat que hi renunciéssim explícitament, i
per tant, en el supòsit més que improbable que s’establís alguna limitació a la
lliure circulació i establiment dels catalans pel territori europeu, provisionalment
podríem seguir fent ús de la nostra condició de ciutadans espanyols.
En definitiva, la posició de
Catalunya dins d’Europa l’endemà de la independència és summament important,
però no és possible imaginar cap escenari versemblant que comporti una situació
pitjor que la que patim ara com a comunitat autònoma del Regne d’Espanya.
Comentaris