Armin Laschet? Connais pas
El 16 de gener la Unió Cristianodemòcrata (CDU) va elegir el seu nou president, Armin Laschet. Per la premsa sabem que aquest polític de 59 anys, catòlic i d’orígens familiars valons, representa una opció continuista amb el centrisme de la cancellera Merkel. Laschet es troba en una bona posició per ser el candidat del partit a la cancelleria alemanya, en les eleccions que s’han de celebrar el proper mes de setembre, però no és l’únic, també sona, entre d’altres, el nom de Markus Söder, de la Unió Socialcristiana (CSU) bavaresa, aliada de la CDU.
Què tenen en comú Laschet i
Söder? Segurament moltes coses, però com a catalans hauríem de parar esment a
una dada: tots dos són presidents d’estats alemanys, el primer de Renània del
Nord-Westfàlia i el segon de Baviera. És
a dir, institucionalment es troben al mateix nivell del president de la
Generalitat de Catalunya. Tot i que les dimensions d’aquests dos Länder, en
termes de població (18 i 12 milions d’habitants, respectivament) i de PIB, són
molt superiors a les catalanes, una interlocució directa, de tu a tu, entre el
president de Catalunya i el ministre-president de qualsevol land alemany és del
tot possible per vies ordinàries, sense necessitat de cap lobbisme especial.
Des d’octubre de 2017, a Europa tan
sols han manifestat interès i preocupació per la repressió patida a Catalunya els
previsibles partits sobiranistes d’altres nacions sense estat i alguns altres partits
i polítics secundaris. L’independentisme ha estat anatemitzat per l’estat
espanyol, tot senyal de simpatia i comprensió que hi pugui expressar un alt
dirigent d’un altre país desemboca fàcilment en un conflicte diplomàtic amb
Espanya. Altra cosa no, però Madrid ha treballat a fons i amb força èxit les
relacions amb altres estats, per més barroers que hagin estat els seus
diplomàtics en els seus intents de boicotejar actes del Diplocat i trobades de dirigents
catalans amb dignataris estrangers. Excepcionalment, han estat polítics de la
Catalunya Nord i d’Occitània, de gairebé tots els colors polítics, els qui més
s’han significat a l’hora de denunciar la dissort del presos polítics catalans,
per proximitat i perquè segurament han detectat que preocupa almenys una part
dels seus conciutadans.
Ara mateix, fora de
circumstàncies molt excepcionals, seria
molt difícil per a un president de la Generalitat aconseguir una trobada formal
amb un primer ministre o un altre membre del govern d’un gran estat europeu. En
canvi, és del tot factible establir relacions bilaterals amb governs regionals.
Aquestes relacions, a més de tots les oportunitats que ofereixen en l’ordre
dels intercanvis econòmics i culturals, permeten crear vincles més profunds,
fins i tot de confiança i qui sap si d’amistat, amb mandataris que, posteriorment, poden arribar a ser membres de governs nacionals, i fins i tot encapçalar-los.
Alemanya és la primera potència
europea, el seu paper en la presa de decisions a la UE és ineludible i la seva cancelleria
exerceix un cert lideratge sobre tot el bloc europeu. Més de 800 empreses
d’aquell país tenen presència casa nostra, algunes de les quals amb una gran
valor estratègic per a la indústria catalana. Fora de l’estat espanyol, Alemanya
és el segon receptor de les exportacions catalanes, darrere de França, i és el
principal origen de les importacions que rep el nostre país. Catalunya està
integrada dins de la cadena de valor d’Alemanya amb molta més intensitat que la
resta de la Península Ibèrica. És conegut un mapa
elaborat per la revista italiana de geopolítica “Limes”, que situa Catalunya entre
els territoris de l’esfera geoeconòmica germànica,
juntament amb el nord d’Itàlia, Bèlgica, Dinamarca, Suècia i Finlàndia.
De motius per relacionar-se i
establir vincles i acords amb els Länder n’hi ha múltiples, des d’atreure i
mantenir inversions industrials (el Land de Baixa Saxònia té un 20% dels drets
vot de Volkswagen
AG), fins als intercanvis culturals, passant per la formació i la recerca. Ja
existeixen experiències anteriors, als anys vuitanta del segle passat es va
crear l’associació de cooperació interregional “Quatre motors per a Europa” que,
a més de Catalunya, aplega la Llombardia, Alvèrnia-Roine-Alps i un land
alemany, Baden-Württemberg. Als
interessos obvis, de caràcter econòmic i cultural, s’hi afegeix la necessitat
que té Catalunya, com a nació sense estat, de guanyar-se un espai i tenir
interlocutors de primer ordre en l’esfera internacional. No cal fer-se
il·lusions excessives sobre el que es pot assolir a través d’aquests contactes,
res no fa pensar que Alemanya pugui jugar, en relació al nostre país, el mateix
paper que va exercir per al reconeixement internacional d’Eslovènia i Croàcia, però
mai no s’ha de menystenir la possibilitat de fer arribar a les més altes esferes
la nostra pròpia versió d’allò que és el nostre país i del que hi passa, ben
diferent del relat oficial espanyol, per no dir que resulta igualment útil
conèixer de primera mà com veuen el món les persones a qui correspon prendre
les grans decisions.
L’estructura federal alemanya
atorga un gran protagonisme als Länder, els seus dirigents són influents en la
política nacional del seu país i alguns arriben a ocupar ministeris o fins i
tot la cancelleria a Berlín. Podria ser el cas d’Armin Laschet o el de Markus
Söder, però dubto molt que, hores d’ara, cap dirigent català hi tingui una línia
de comunicació oberta.
Comentaris