La caiguda del vel
Uns atemptats com els que va patir Catalunya el passat dijous 17 d’agost
posen al descobert les fortaleses i les febleses d’una societat. Davant de situacions
de vida o la mort cauen els decorats amb què construïm l’escenari de la nostra
vida quotidiana i ens encarem a ull nu amb les estructures que sostenen la
nostra convivència i seguretat. Per això, passats uns dies, vivim la tragèdia amb el dol pel patiment
causat a tantes víctimes i la serenitat que ens aporta la descoberta d’una
fortalesa estructural de la qual ignoràvem l’autèntica magnitud.
Podem debatre una vegada i una altra sobre les possibilitats d’evitar els
atacs, però l’experiència acumulada a Europa ens diu que, tot i que les forces
de seguretat siguin capaces d’avortar múltiples intents, arriba un dia en què
els terroristes superen els filtres de seguretat i aconsegueixen fer mal. I un
cop fet el mal, la resposta del país ha estat a l’alçada, tant en termes
d’atenció a les víctimes, com per la capacitat dels Mossos de desarticular
íntegrament la cèl·lula gihadista, evitant que a Cambrils hi hagués una segona massacre. L’onada d’agraïment i d’admiració desfermada cap als Mossos és un
reconeixement a la seva tasca professional, gràcies a la qual molta gent s’ha
vist amb cor de proclamar “no tinc por!”, però va més enllà. Es manifesta la
satisfacció per haver descobert que disposem d’una força capaç d’actuar amb la
contundència necessària i proporcionada per protegir la ciutadania en una
situació de màxima tensió, sense que hagi estat necessària la intervenció dels
cossos i forces de seguretat de l’estat.
L’estat espanyol ha anat en tot moment quatre passos darrere del govern i
de l’administració catalanes. Davant d’una greu crisi els catalans ens hem
adonat que érem capaços de prendre les mesures necessàries amb les nostres pròpies forces, sense intervenció aliena; hem vist que tenim més estat del que
alguns es pensaven. Un descobriment dolorós per als governants espanyols, que
durant unes hores crítiques s’han vist desproveïts de tota autoritat a
Catalunya, a plena vista de la ciutadania catalana i fins a cert punt, de la
premsa internacional, que ha hagut de recórrer a la informació proporcionada
pel Govern de Catalunya per conèixer l’evolució real des esdeveniments. Tant
per als partidaris del Sí com per als del No s’ha visualitzat que Catalunya
està preparada per esdevenir un estat sobirà.
Tanmateix, un cop com aquest també ens encara amb les nostres febleses, com
ara, òbviament, que un atac com el de la Rambla s’hagi arribat a produir, que
el conductor de la camioneta pogués fugir de Barcelona i que en cap moment
previ no s’haguessin detectat les activitats preparatòries de la cèl·lula
terrorista. Aquesta mateixa feblesa l’han patida en la seva pell els grans
estats europeus, com ara França, Alemanya i el Regne Unit, i també Bèlgica i
Suècia. El risc zero no existeix, i menys enfront d’un tipus de terrorisme
disposat a utilitzar tots els mitjans al seu abast per maximitzar les víctimes,
assumint sense manies la possibilitat de deixar-hi la pròpia vida. Cal seguir en
guàrdia, perquè l’amenaça persisteix i en qualsevol moment podem patir un nou
atac, però de tota experiència se n’aprèn i l’adopció de noves mesures de
seguretat ens han de permetre posar-ho cada cop més difícil als terroristes. En
aquest sentit, sempre ens quedarà el dubte de si el boicot de l’estat espanyol
als Mossos d’Esquadra ha impedit el seu accés a informació que hauria pogut
servir per evitar els atemptats.
Finalment però, s’han confirmat els pitjors auguris sobre la possibilitat
que, tal com ha passat en altres països, joves musulmans criats a Catalunya
agafessin les armes, en nom d’Al.là, contra la gent del país on viuen. Sabíem que hi ha joves del nostre país que
s’havien unit a les milícies de l’Estat Islàmic a Síria; de forma periòdica tenim
notícia de la detenció de gihadistes a Catalunya, a vegades passavolants,
d’altres, residents de llarga durada, però mai fins ara no havíem patit un atac
directe executat per una colla de joves criats a Catalunya, en una petita
capital comarcal com Ripoll, una d’aquelles poblacions on “tothom es coneix” i
el contacte intercultural, a l’escola, al carrer, als comerços i en la vida esportiva,
per raons demogràfiques i d’espai, és més intens que no pas en ciutats més
grans amb col·lectius musulmans més nombrosos. Uns joves, a més, que havien
rebut tota l’atenció educativa i social adreçada a la integració de la
immigració i que semblaven seguir un estil de vida normal per a nois de la seva
edat. Fins i tot s’ha assenyalat, com a novetat respecte a d’altres gihadistes
que han operat a Europa, que en aquest cas gairebé cap d’ells no tenia
antecedents per delinqüència comuna.
És inquietant pensar que a Catalunya, de forma molt repartida per tot el
nostre territori, hi ha milers de joves amb el mateix perfil sociocultural dels gihadistes de Ripoll, que hipotèticament podrien ser radicalitzats de
la mateixa manera. Aquesta realitat s’ha manifestat de forma molt crua, sense
opcions a l’escapisme: no es tracta de joves marginals amb unes
característiques que els permetin distingir dels altres joves catalans d’origen
magribí. Dit això, cal demanar-se novament, com es fa bona part d’Europa, per
què joves educats en la nostra societat, que normalment han gaudit dels serveis
i l’atenció del nostre estat del benestar i de polítiques específicament
adreçades a seva la integració, es radicalitzen fins al punt d’esdevenir
gihadistes i d’unir-se a l’Estat Islàmic, a Síria o en territori europeu. Un
fenomen que, d’altra banda, també afecta un nombre creixent de conversos a
l’Islam, tant d’origen europeu com immigrant.
L’estudi del Real Instituto Elcano “Dos factores que explican la radicalización yihadista en España”, elaborat a partir de la informació obtinguda dels gihadistes detinguts a l’estat espanyol entre 2013 i 2016, ofereix unes dades molt interessants sobre el fenomen de la radicalització islamista. La conclusió és que hi ha dos factors clau que concorren en la major part dels casos: el contacte amb un agent de radicalització, ja sigui un imam o una altra figura, religiosa o familiar, amb força de convicció i habilitat persuasiva, i l’existència de vincles socials amb persones radicalitzades, per amistat, relacions familiars o de veïnatge, previs a l’inici de la radicalització. A Ripoll sembla que l’imam hauria actuat com a agent radicalitzador, tot i que no es pot descartar la intervenció d’altres personatges encara no identificats. Pel que fa als vincles socials amb figures radicalitzades, no s’han especificat, però és significatiu que en el grup hi hagi tants germans i que s’hagin produït detencions de familiars dels joves al Marroc. Aquests factors ofereixen orientació tant per desplegar actuacions preventives de la radicalització com per a la detecció de grups i persones que ja es trobin en vies de preparar accions terroristes o d’unir-se a Estat Islàmic o d’altres organitzacions gihadistes. L’esmentat estudi proposa dues vies d’actuació per evitar la proliferació del gihadisme: d’una banda la detecció i neutralització dels agents de radicalització, i de l’altra, centrar els programes de prevenció de la radicalització en els àmbits en què tendeixen a concentrar-se amb més freqüència aquests processos. En el cas català aquesta priorització territorial sembla difícil en la mesura que es tracta d’uns col·lectius de risc molt repartits per tot el país, però és evident que evitar-ne el desenvolupament cal implicar totes les comunitats musulmanes del país en la detecció dels fenòmens de radicalització.
L’estudi del Real Instituto Elcano “Dos factores que explican la radicalización yihadista en España”, elaborat a partir de la informació obtinguda dels gihadistes detinguts a l’estat espanyol entre 2013 i 2016, ofereix unes dades molt interessants sobre el fenomen de la radicalització islamista. La conclusió és que hi ha dos factors clau que concorren en la major part dels casos: el contacte amb un agent de radicalització, ja sigui un imam o una altra figura, religiosa o familiar, amb força de convicció i habilitat persuasiva, i l’existència de vincles socials amb persones radicalitzades, per amistat, relacions familiars o de veïnatge, previs a l’inici de la radicalització. A Ripoll sembla que l’imam hauria actuat com a agent radicalitzador, tot i que no es pot descartar la intervenció d’altres personatges encara no identificats. Pel que fa als vincles socials amb figures radicalitzades, no s’han especificat, però és significatiu que en el grup hi hagi tants germans i que s’hagin produït detencions de familiars dels joves al Marroc. Aquests factors ofereixen orientació tant per desplegar actuacions preventives de la radicalització com per a la detecció de grups i persones que ja es trobin en vies de preparar accions terroristes o d’unir-se a Estat Islàmic o d’altres organitzacions gihadistes. L’esmentat estudi proposa dues vies d’actuació per evitar la proliferació del gihadisme: d’una banda la detecció i neutralització dels agents de radicalització, i de l’altra, centrar els programes de prevenció de la radicalització en els àmbits en què tendeixen a concentrar-se amb més freqüència aquests processos. En el cas català aquesta priorització territorial sembla difícil en la mesura que es tracta d’uns col·lectius de risc molt repartits per tot el país, però és evident que evitar-ne el desenvolupament cal implicar totes les comunitats musulmanes del país en la detecció dels fenòmens de radicalització.
Tenim un problema gros a Catalunya sense una solució a curt termini, com el
tenen també altres països del nostre entorn, i hem d’aprendre a gestionar-lo de
tal forma que no posi en risc les nostres seguretat i convivència.
Comentaris